paghwa vursus winti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van midget - WaarBenJij.nu paghwa vursus winti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van midget - WaarBenJij.nu

paghwa vursus winti

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg

20 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Long time no see,

Samsa?
Deze week ston duidelijk in het teken van geloof.

Op woensdag werd in heel Suriname holy Paghwa gevierd. Dit is een hindoestaans feest en men verwijderd het boze en verwelkomt het goed door middel van het gooien van verf!
Je had me moeten zien werkelijk ik was blauw met roze stippen.

Iedereen helemaal gek! overal (vooral in het district Kwatta) werden er feesten gehouden, gewoon aan de kant van de weg. Hindoe house werd er gedraait. Alleen deze dag kon je de bakra's (dat zijn wij blanken) niet onderschijden van de blaka man. iedereen was toch geverft.

Ik ben samen met Wilgo en vrienden van hem, langs huizen gegaan en daar gegeten en gedronken en weer door. (dit is normaal!!!)
Leguaan gegeten.

Op vrijdag avond heb ik een ware winti bijeenkomst mogen meemaken. Bij deze bijeenkomsten dansen mannen maar vooral vrouwen (jong en oud) in een kring op het ritme van de drum. Er zijn 4 soorten 'beats' waarbij elke beat zijn eigen spirit kent. De mensen die meedansen zijn (naar eigen zeggen) bezeten door 1 van deze 4 geesten. Alsde muziek die bij jou geest gespeelt wordt, dan 'kun je er 1 krijgen' (met andere woorden dan kan de geest via jou lichaam op de voorgrond treden). Dit fenomeen uit zich op verschillende wijze. Het kan in een dans voor zijn, alleen of met iemand die dezelfde spirit bezit. Of het kan in een vrij agressieve vorm...
Bij elke spirit behoort ook een kleur, deze kleur draag je als je mee doet.
De verhalen achter de geesten zijn erg bijzonder en worden vanaf kind af aan door grootmoeder vertelt. (geinteresserd kunnen me persoonlijk de uitleg vragen van deze 4 geesten, want niet iedereen heeft er behoefte aan denk ik...)

Deze bijeenkomst duurde tot middernacht en was erg speciaal voor mij om mee temaken. (alcohol for free; ik werd uitgelachrn toen ik wilde betalen!)
We mochten gewoon blijven kijken toen de dames hun dansje deden.
Wederom had Wilgo mij hierheen meegenomen.

Deze week ga ik naar een eiland in het Brokopondo meer (dit is een stuwmeer). eeen collega van mij kent degene van wie dit eiland is.(ik wil ook wel een eiland: 'op eren onbewoond eeeiiiland,lalala)
hierover meer volgende weer.

bedankt voor uw aandacht.

xxxxxxxx

  • 20 Maart 2006 - 18:43

    BEER:

    ik wil ook weer met je feesten...afgelopen zondag ochtend naar illegaal tekno feest geweest! ik mis je echt te erg spreek je snel dikke kus en knuf je bgbtje

  • 20 Maart 2006 - 19:50

    Annickje:

    heej esther wat leuk dat je zo,n leuk feest hebt gehad en zelf,s lugaan hebt gegeten ik hoop je snel weer te zien hoe is het veder daar ik mis je best wel een beetje maar als je weer in het nederland bent gaan we zeker al je mooie verhalen horen toch..? nou ik hoop dat je me mailtje leuk vindt ik moest je de groetjes doen van me moeder en van iedereen hier thuis

    x-x-x annickie

  • 21 Maart 2006 - 07:28

    Ellen:

    Hi Esther, We krijgen heerlijke berichten van je via je ouders. Bovenstaande klinkt fantastisch. Wat een cultuurslag maak je mee. Slurp op die beleving en ervaring en geniet!
    Joss en Ellen

  • 21 Maart 2006 - 07:32

    Mariëlle:

    Hai Es,

    stuur je een gewoon mailtje. Ik heb een nieuw emailadres m.l.jansen@casema.nl. neem dat op in de midgetlijst, want dit adres houdt op te bestaan een dezer dagen!
    liefs,
    Mariëlle

  • 22 Maart 2006 - 14:54

    Mast:

    midge poppedop, heb je kaartje gekregen! lief! vrijdag presentatie en dan zaterdag naar valtho, weekje boarden (again, luxe!!) 1 april (no joke!) terug, dan 2 weken-non-felix inhalen :-) zinnin!! plezier en stuur je n kaartje vanuit de sneeuw! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 9153

Voorgaande reizen:

28 Januari 2006 - 28 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: